fredag den 7. september 2012

Og nu fra Litauen

Pakkerne kommer ligesom i stimer, det er som om 1 september er et vedtaget afsendelses tidspunkt. 
Her er en af de mere eksotiske, det er knolde, løg og rhizomer fra Fjernøsten og Centralasien.
Det hele pænt pakket i  brune papirsposer og træspåner
Sendingen er fra Leonid Bondarenko og Lithuania Rare Bulb Garden, der er link til ham under min nye link fane.
Leonid foretager selv ekspeditioner til Kaukasus og de centralasiatiske områder.
Iris rosenbachiana, større rodknold end jeg havde troet.
Man kan se at Leonid´s baggrund ikke er som gartner, han er biolog, denne Iris rodknold er helt ren, intet jord, kun fin ren knold, det var kun den bestilte Polygonatum der havde fugtig jord omkring sig, men selv det virkede sterilt, og ser ud til let at opfylde de krav et internationalt phyto-certificat kræver. i EU er det ikke nødvendigt, men f eks New Zealand og Chile er -fornuftigt nok- temmelig hysteriske med ikke at risikere at få fremmede parasitter og skadedyr ind.

Fem af de leverede Iris og en enkelt Fritillaria skal havde det så totalt tørt og varmt om sommeren, at det bliver svært at opnå her i Danmark. Man snakker om at de så skal "liftes" altså graves op og opbevares netop tørt og varmt hele sommeren, og så skal de i jorden igen til næste september.


Jeg prøver lige tildækningen af højbedet, kønt? Nja - måske med lidt maling?

Jeg har foreløbigt plantet disse 6 knolde i et højbed, måske kan jeg nøjes med at dække det til næste år, når det hele er afblomstret? 
Jeg har hele vinteren til at få styr på hvordan jeg gør.

2 kommentarer:

  1. Hej Karsten , det er skønt at modtage nye børn til haven:) har selv fået lidt fra Leonid i år.
    Kan smugkigge din liste og se hvad du har fået , de fleste ting skulle kunne klare sig i særdeles veldrænet højbed, men nok en god ide at smide en plade over ariliris, selvom jeg dyrkede dem på friland uden dækning i min have på stevns!!
    F.Stenanthera er straks lidt vanskeligere, vil anbefale at du graver den op og putter den i sand et tørt sted indtil samme tid næste år.
    F.Camcha.... skal som du sikkert ved stå et fugtigt sted hele året!
    Held og lykke , glæder mig til at se fotos næste år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Tak for dit input.
      Ja, jeg tror iøvrigt at flere planter går til efter overvanding end på grund af tørke.
      Lige med undtagelse af alle undtagelserne:-) F. camschatcensis tar jeg op til huset i Sverige hvor jeg tror der vil være gode betingelser.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...