tirsdag den 25. juni 2013

Blodplet - opdateret

Pludselig flagrede den foran mig, jeg greb kameraet og løb efter, den landede midt i nogle småplanter - og virkede ligeglad med at jeg tog en stribe billeder.

Karminrød og sort!

Den er giftig tænkte jeg, den er bare giftig.




Tyria jacobaeae -Blodplet- ser da fantastisk ud - og ja, den er giftig, og med vildt flotte klare advarsels farver!


Øh nå, så du vil også have en blomst.....

OK - så kan du måske fortælle mig hvad dette er for en:






Ja, på størrelse med en Allium sphaerocephalon -Drumstick- men med disse flotte tråde.....

Opdate kl 22 Marie ledte os på sporet - det er en Allium kultivar der hedder "Hair" Som min leverandør Carlos van der veek hos Fluwel skriver: "Most flowers try hard to be pretty. Not Allium Hair."

Men den bliver da morsom at følge!



17 kommentarer:

  1. Denne sommer fuglene kjente jeg ikke til.. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dens eksistens.. Flott insekt.. Alliumen er også ukjent, men morsom...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Symra

      Den skulle findes i det sydlige Norge - altså Sommerfuglen:) Alliummen ved jeg ikke lige...

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  2. Hvor er den sommerfugl fantastisk smuk - håber dog ikke den dukker op i min have, nu den er giftig, eftersom kattene hellere end gerne sætter tænderne i alt, der bevæger sig i haven... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Uha - tror kattene ville få sig en forskrækkelse så - de har vel lært at bier og hvepse stikker?

      Ha en dejlig aften!

      Slet
    2. Tja, Felix blev stukket af en bi sidste sommer og hævede voldsomt op i den ene side af hovedet...men har det fået ham til at lade være med at daske efter dem? Nej...! :/ Også god aften til dig :)

      Slet
  3. Den er godt nok frygtindgydende. Der er en allium med tilnavnet hair, kunne det være den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er et godt bud - en Allium "Hair" der ikke er sprunget helt ud, det er det nok!

      Du må have en dejlig aften

      Slet
  4. Den ser jeg af og til i min have, mener jeg, men jeg vidste heller ikke, den var giftig. Nu er der vel ikke så mange, som spiser sommerfugle.
    Den allium eller hvad det nu er, kender jeg heller ikke. Jeg følger med, måske er der nogen, som er klogere end os :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, de skriver den er almindelig i Danmark, jeg kan dog ikke mindes at have set den før idag...

      Tror Marie er tæt på:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Bent siger, at det ikke er den, vi har set. Den vi ser hedder engkøllesværmer, tror vi nok :)

      Slet
    3. Jeg var også inde omkring Engkøllesværmere, men kandt så denne side:

      http://www.faaborg-nielsen.dk/Koellesvaermere.html

      Her er billeder af alle:)

      Slet
  5. Hei Karsten

    Så flott den er! Den fikk meg til å tenke på en vampyr... ;-)

    Det er nok en allium ja, men hvilken vet jeg ikke.

    Ha en deilig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, der er noget vampyr-agtigt over den, flot men giftig.

      Tror Marie har ledt os på ret spor!

      Ha en dejlig aften:)

      Slet
  6. Spændende sommerfugl den har jeg heller ikke set før i Lyngby og omegn - med omegn menes Danmark.
    Herlig allium Hair - en rigtig hippie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja, en lidt punket hippie måske:)

      De siger blodpletten ikke er sjælden, men jeg tror jeg ville have bemærket det hvis jeg havde set den tidligere!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Spændende med sommerfuglen. Måtte selvfølgelig lige google den. Hm... åbenbart kræves brandbæger som værtsplante for larverne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Præsis, det ser sådan ud - larven lever på Jacobaea, og det er herfra den opnår sin giftighed. Nogle kilder nævner at larven også kan leve på andre planteslægter, men den vil jo så ikke opnå nogen giftighed eller bitter smag.

      Ha en dejlig dag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...