fredag den 28. februar 2014

En ukendt forårsblomst - opdateret



Jeg har tidligere vist den, min ukendte blomst - og nu er der et eksemplar som det faktisk er lykkedes at lave en slags blomst!

Så måske nogen kender den nu?
den er en 5-6cm høj, blomsten kunne godt minde om en Crocus, men dens pollen ser anderledes ud: 
Lidt hen af en tulipan? Men langt mere "sart" og blomsten kommer jo nærmest frem før bladene. 
Egentlig en køn forpjusket miniblomst. Og tydeligvis fejlmærket - det er på ingen måde en Tristagma/Ipheion "Jessie". 

Når det kun sker engang imellem, så synes jeg egentlig det er er morsomt med sådan en fejlmærkning, og så de efterfølgende bestræbelser på at finde ud af hvad det mon kan være, man risikerer at lære noget undervejs!

Opdatering kl 22:

fru Ranten og Maria ledte os ind på slægten Colchicum 

Og jeg tror på Colchicum triphyllum

En art med et enormt udbredelses område Marocco til Iran.

Men vurder selv!  Der er jo tale om en stor stor slægt. De fleste er dog efterårsblomstrende, den mest kendte af disse er vel nok Høst-Tidløs -Colchicum autumnale.

Her er lidt links:






Også andet rører på sig - Her er det mine Rockii pæoner der er i gang!

Og glæden er jo ekstra stor når det er en af de nyplantede fra Ole Larsen, de var klaret omplantning og vinteren fint.



27 kommentarer:

  1. Fine billeder af den ukendte blomst. Den er fin.
    Jeg kan ikke hjælpe.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase

      Ja ikke?
      Tror nu heller ikke det er nemt:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Smuk smuk smuk........kan desværre ikke hjælpe med et hint.
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe

      Dejligt du kan lide den!
      Men ja, synes selv den er meget aparte..

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så vakker den er! Det er jo spennende om du finner ut hva den heter. Wow, hvor dine rockii ser godt ut!
    Jeg gleder meg vilt til jeg kan se på mine. Inntil videre kan jeg ikke nå dit, for det er for mye snø fortsatt ;-)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja er spændt på hvad vi finder ud af med den lille:)
      Og de mange nye rockier kommer fint - det er jo altid spændende det første år, om de har fået etableret sig ordentligt, Men det kender du jo selv Marit!
      Og dine ligger godt - der nede under sneen:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Den er meget speciel og fin, men nogen navn får du nok ikke, det bliver ikke nemt, men sjov er den da :)
    Din Rockii ser fin ud, der er godt gang i træpæonerne nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke - jeg har ikke set sådan en lille fin en før - Spændende om der kommer nogle navne, ja!

      Ja rockierne kommer vildt - dine er nok længere fremme? i år er du jo nærmest ude på en halvtropiske ø:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Jeg har kigget på dine links, men synes ikke bladene på den spanske ligner dine? På de andre synes jeg ikke, blomsten ligner, men måske er det bare mig :)

      Slet
    3. det er rigtigt ingen af dem ligner 100% - bladene er også længere på alle - måske er mine bare tidligere i forløbet? klart jeg vil følge de små de næste uger!

      Slet
  5. Hei Karsten! Jeg synes dette ser ut som en Colchicum? Jeg har en c bulbocodium som står klar til å blomstre så snart solen dukker frem. Men den er det jo ikke men kanskje en annen i slekten?! Fin var den! Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, en Colchinum, dem har jeg kigget på - vil se en ekstra gang nu!
      Det er dens pollen som jeg ikke rigtig syntes lignede noget der heller. Men jeg kigger igen!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  6. Jeg gætter som Ranten på en colchicum, nærmere bestemt Bulbocodium vernum, syn. Colchicum bulbocodium, syn. Colchicum vernum. Hvis du ikke gider have den, må du gerne sende den herover.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, Jeg kan bare ikke lide at "noget" har spist af mine planter for: "all parts are poisonous" som de skriver.

      Men pollenfarven og hele det indre ser godt ud men der er da temmelig mange Colchicum - (Bulbocodium er jo alene), Jeg er i fuld gang med at studere :)
      Bortset fra de der der har spist af den ser den sund nok ud.

      Jeg opdaterer med hvad jeg måtte komme frem til!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja tror jeg har fundet den... - Colchicum triphyllum eller rettere en der sælges under det navn - enten er arten meget variabel (det tror jeg) - eller også ukorrekt identificeret.

      Vil opdatere teksten med en masse links - de virker bedre der.

      Slet
    3. Ja, det kunne godt ligne din. Hvor har du købt den? Mon de har de i sortimentet?

      Slet
    4. Tror det er en "gave" som jeg har fået rodet ind i noget andet -

      Det kunne måske være Juris Egle?

      Ja, det tror jeg:

      Sætter lige en ny link op i teksten - super billede! - ingen tvivl nu:)

      Han havde den iøvrigt ikke til salg,

      Slet
  7. Hej Karsten Spændende med din ukendte blomst, ja den ligner meget den du har fundet links til. Pøj pøj med pæonerne, det bliver spændende at se om og hvormange blomster, der kommer i. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine

      Ja jeg kan jo godt lide sådanne små mysterier:)
      Med pæonerne er succeskriteriet i år bare at alle kommer i god vækst! - Men mon ikke der også skulle komme en blomst eller 2 - det bliver en bonus!

      God weekend til dig med!

      Slet
  8. Hvor fint, at der kom en afklaring eller opklaring.
    Den er så fin og sart i farven. Ligner en humlebi magnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja - er sikker på at det er en Colchicum - arten jo ja - du ved, når man har fået sovet på det - det er en vildt stor slægt:)

      Du siger noget - nu mangler vi bare humlerne:) vi har en fantstisk tid foran os!

      Ha en dejlig weekend!

      Slet
  9. Tror jeg må en tur til et bestemt sted i engene, i vores nærhed! De andre år har der været en klase der minder meget om dit mysteriun, jeg har beundret og troet det var krokus, bare det at den mangler krokus blade;-) ikke jeg kan hjælpe med navnet men måske jeg kan finde ud af hvad det er for en sag der står dernede i engene:-) Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Det lyder da spændende, ja, det er da super at du finder ud af hvad det måtte være:)

      Ha en dejlig weekend!

      Slet
  10. meget spændende med sådan en blomst :) og rigtigt dejligt med alt det som vokser derude.. har aldrig turde købe en træpeon.. eller et kryds, der er ellers en del af dem jeg syntes er ekstremt smukke.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      ja sådan nogen små mysterier er super sjove!

      Træpæoner er ellers ikke særlig besværlige, og krydsene hvor de indgår er nok nogen af de mest haveegnede stauder!
      Så du skal da ikke holde dig tilbage:)

      Ha en dejlig weekend!

      Slet
  11. Hej Karsten
    En utrolig spændende fejlleverance du der har fået, og det er da lidt sjovt når det er noget man ikke kender i forvejen man pludselig får ind i haven. Men når det så er sagt, har jeg det præcis som dig, det er bare SÅ irriterende når man ikke får det man køber og efter et halvt år får noget op af jorden der slet ikke passer ind i sammenhængen.
    Din Rockii er godt nok også kommet langt, og super fine og detaljerede skud den har.
    God søndag.
    Mange hilsner
    Anita
    PS. Har også lige set dit forrige indlæg, og hvor er det nogle SUPER krokus-billeder du har taget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja den er sjov! min første af arten:)
      Tror det er en gave -som man indimellem får når man har en god bestilling. Og så har jeg ikke bemærket det!

      Ja, det ser flot ud bladværket på de spæde træpæoner!

      Det billede var mange ret begejstrede for - lyset blev godt:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...