søndag den 6. juli 2014

Tropenat




I nat kom temperaturen ikke under de 20 - De kalder det en tropenat så.


Fugtigt og trykkende var det og man venter kun på et forløsende tordenvejr - der så ikke kommer.


Og idag kan vi se resultaterne, her er et par:


Hemerocallis -Dagliljen- "Chicago Aztec", den havde taget tilløb fra igår:



En superflot farve som jeg ikke lige ved hvad jeg skal kalde?

Og som du ser:  Varmen bragte også de første mængder af Episyrphus balteatus - den dobbelbæltede svirreflue:
Her på vej til Lychnis chalcedonica -Brændende kærlighed".


Nu æder vi pollen på liljen "cappuccino"


På vej til næste blomst på Triteleia laxa

Og tilsidst dagen rose:
Jeg cyklede forbi en have, hvor jeg så denne. Fin i formen og en spændende farve - Måske en mulighed at krydse med?

Nå, der var ingen hjemme jeg kunne spørge.

Men måske du ved hvad det kan være for en?


10 kommentarer:

  1. Nej den rose kender jeg ikke, men det er jo heller ikke lige min farve. Cappuccino liljen er vel nok fin, dagliljen kan jeg også godt lide.
    Ja varmt tørt og blæsende er det, vi vil have vand, de lover, men får vi det ? Suk
    Dejlig aften til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejn Lisbeth

      Synes jo heller ikke at have set den hos dig, rosen:)
      mine dagliljer har det ikke nemt i tørken - og nu erv regnen igen aflyst...

      Ha en dejlig dag alligevel

      Slet
  2. Sikke en flot daglilje, hvilken farve! Liljen er også smuk. Rosen ligner en af de første Poulsen roser , de var opkaldt efter hans døtre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina,

      Poulsen det vil jeg tjekke op på! Tak for budet:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. hej Karsten

    Jeg fandt engang en fuld liste over Poulsen roser på deres hjemmeside, så hvis den er en af dem, så kan man måske stadigvæk finde kataloget..

    skønne billeder af svirrefluerne , og flot farve på dagliljen.. jeg har altid haft det godt med de mørkt rødlige :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, findes det på nettet - så skal jeg nok finde det;)
      Tog også billeder af dagliljen i solen - det gik selvfølgelig ikke - er også glad for dens farve!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten
    Fin hemerocallis. Mine mørke er ikke så langt fremme. Rosen kunne godt ligne Poulsen rosen "Kirsten". Men, der er jo mange roser der minder om hinanden.
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Sidste år kom disse mørke også først sidst på måneden for mig...

      Kirsten er da et rigtig godt bud, den ligner godt!

      En dejlig aften til dig!

      Slet
  5. Hej Karsten

    Nei, tordenværet og regnet kommer nok ikke her heller. Her er det også avlyst. Det regner litt akkurat nå, men mot de 60 mm som de spådde så blir det veldig lite i forhold.

    Vakre svirrefluer og liljer! Dagliljene hadde flott farge som var litt ubestemmelig ja. De gamle sortene har jo nettopp den fargen. Jeg har noen som ligner jeg også.

    Her var det nesten tropenatt sist natt, men det ble bare 19 grader og da er det jo ikke trope natt ;-)

    Flott rose du syklet forbi, den var nok helt i din smak :-) Jeg vet dessverre ikke hva den kan hete, men det ser ut til å være en gammel sort.
    Dagens roser er mer fylte :-)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Her fik vi en 3-4 mm og tordnen i det fjerne, det meste kommer vist i Skåne nu!
      Og resten af ugen bliver varm nu.....
      Er glad for denne dagliljen - den er speciel og stor i blomsten!

      Ja på cykel ser man meget mere end fra en bil - tror de mere enkle roser er ved at blive moderne igen;)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...