torsdag den 18. september 2014

Det nye normale?



Er det usædvanlige ved at blive det nye normale?

Også dyrelivet her i de svenske skove har været usædvanligt i år, og jeg tænker ikke på de store dyr, ikke på kongeørnen eller bjørnen.

Nej, jeg tænker på insekterne: 
Der er myg nu og i stor mængde, der er knot til forbandelse, til gengæld er der mangel på bier og sommerfugle. Det plejer at være omvendt.


En enkelt blomsterflue er alt jeg har set..

Og bierne kommer enkeltvis med lange pauser. Jeg lægger mærke til hver enkelt.
Humlen sidder på Ligularia dentata, en af dens sidste blomster, der plejer at være fyldt af humler nu, men de få der kommer, ser ikke ud til at have travlt.

Og vingerne er flosset, godt brugte:
Jeg tror det er årets arbejdere og at de er færdige med årets arbejde. De har opfodret næste års dronninger længe før de plejer. Der er ikke meget tilbage for dem nu, de skal ikke overleve vinteren.

Og mon ikke næste års dronninger klarer de ekstra måneder før vinteren og den lange dvale?

Det håber jeg!

Jeg har ikke set nogen sommerfugle, ikke en eneste.

Denne fætter blev det nærmeste:
 En "dagsværmer"?
Her på en Sedum -Sankt Hansurt- 

Og dagens blomst bliver denne forsinkede Gladiolus:
I morgensolen og med årstidens rigelige dug, Gladiolus remonterer jo ikke, dette er bare et løg, der er kommet sent igang, de andre er færdige.

Sent for året ja, men ellers lidt sædvanligt dette usædvanlige år.



6 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, en kan jo undre seg på hvordan det "nye" klimaet endrer livsbetingelsene for både dyr og insekter, og for såvidt mennesker også.

    Her var det kun mygg og knott en liten periode på forsommeren, men etter det har jeg ikke sett en eneste mygg. Jeg tror at her må de ha tørket ihjel. I det siste har sett mange bier som har sittet på sedumene jeg har som blomstrer nå.

    Dagsvermeren er jo også en slags sommerfugl, men det er jo synd at du ikke har sett noen "ekte" sommerfugler.

    Flotte insektsbilder!

    Gladiolen er veldig vakker med morgenduggen på :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Mange tror at det bliver lettere når det bliver varmere, men sneen beskytter mange dyr og planter om vinteren.

      Ja, omkring midsommer var det som det plejer med knot og myg. Der er ligesom kommet et nyt kuld nu når der igen er kommet lidt vand i vandløb og småsøer.

      Ja jeg blev da også glad da jeg så dagsværmeren - mon også de rigtige sommerfugle er færdige og har lagt de æg de skal?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Ja en dejlig varm sommer og en mild vinter, vi har haft, men det betyder åbenbart noget for insektlivet. Også de har været tidligt ude, og nu er de slidt op. Trist at du ikke ser bier og sommerfugle nu. Jeg tog et billede af en sommerfugl i går, jeg kigger ikke så meget efter, om de og bierne er der, men det må jeg vist til at i gang med.
    Godt der var en enkelt blomst til trøst mod knot og myg, for det lyder ikke rart.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja for både planter og dyr, der er nu klart flere der klarer det i Danmark - der har vi jo før haft så milde vintre.

      Knot og myg er der disse milde aftner, lige mens solen går ned.

      Også en dejlig dag herfra

      Slet
  3. Hei, Karsten!

    Det er nok store variasjoner. I fjor så jeg knapt noen sommerfugler, men i år vrimler det! Og usedvanlig mange sorter av humler og bier har det også vært å se i år :-)

    Håper det tar seg opp igjen der du er.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Nede i de lange dale vrimler det også - men her inde i skoven med mindst 15 km gran og fyrreskov derned, her er vi som en ø, med de dyr og planter der nu er.

      Næste år tror jeg alt er som det skal være:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...