mandag den 19. januar 2015

Lidt vinter?



Nu skulle det ændre sig, nu skal vi have vinter. 
De har længe snakket om det, meteorologerne, og prognoserne viste det tydeligt.

Men nu hvor vi kommer tættere på, er det, som om dramatikken er væk: Et par graders nattefrost, og tø om dagen.

Vi tager det som det kommer, for i weekenden havde vi sol!
Nede ved åen, lyste tagrørene flot i modlyset. 
Jeg lufter lige det lille Lumix kamera, jeg har ikke brugt det nok, og vil lære det bedre at kende. Leica optikken har det dog problematiskt med den skarpe sol. Med mit Samsung systemkamera havde jeg undgået mange af de reklekser du også kan se. 
Så er det bedre med nærbilleder:
For jeg fjernede lige afdækningen af min Centralasiatiske bjergørken.
Der ovre regner det ikke om vinteren, jeg håber frosten vil komme og ligesom forsegle det hele nu.
Den lille spire er iøvrigt en Iris aucheri "Alba", og den skal nok klare sig!

 Helleborus x sternii vokser så det kan ses fra gang til gang.


Det gør denne også, Podophyllum versipelle er det, med mindst 3 skud omkring det gamle. Jeg dækkede det lidt til bagefter - det ser så sårbart ud.


Her er isen efter nattens frost, det tør og vandet nedenunder har trukket sig bort.

Det er godt, væk med vandet, det kunne jo være at vi faktisk fik lidt vinter?



14 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Vakre bilder du har tatt! Så flott den Helleborus x sternii vokser og trives hos deg, og det er så deilig å se sånne vårbilder nå.

    Ja, det spørs om ikke det blir litt vinter i noen dager her nå, for nå snør det tett ute for første gang denne vinteren her hos meg. Den skrekkelige kulden ble avlyst, og det er jeg veldig glad for.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Sternii vokser en del i højden nok en 10cm på 14 dager, jeg er spændt på hvornår den blomstrer.

      Godt du får lidt sne - hellere det end ekstrem kulde!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Herlige nye skud af podophyllum versipelle. Min er gemt under en grangren, og der er overhovedet ingen skud at få øje på, når jeg letter på grangrenen - og det har jeg gjort en del gange allerede, for jeg mener, den startede sæsonen tidligt sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, så blir man da lidt glad!
      Og mon ikke din snart dukker op?
      Der var jo meget der startede tidligt sidste år, og indtil videre ser det ud til en mulig gentagelse:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Ja mon det bliver til noget med det vinter, de lover. Her er der ikke noget særligt endnu, men måske kommer det.
    Min Sternii som jeg købte sidste år, er desværre ikke at se. Den stod i klokkehøjen og har nok fået det for tørt i sommer.
    Jeg er stærkt fristet til at købe nye, men da de fleste af de mange, jeg købte sidste år er væk, vil jeg forsøge at holde mig fra dem. Ærgerlig for de er jo flotte. Jeg kan jo kun anbefale dig at bruge dit Lumix kamera noget mere, jeg er glad for mit :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja - som det ser ud nu får vi hverken fugl eller fisk - altså med vejret:)
      Det lyder rigtigt - tørken var jo markant i sommers!
      Det er mit lille Mini LX7 Lumix, og det tager da udmærkede billeder - når det ikke bliver for krævende:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten smukke billeder du viser, det er ikke til at vide hvad det sker med den vinter. Men jeg savner ikke at skovle sne. Men det er ligesom om at man har snydt når man får forår uden nævneværdig vinter. Men det går jo alligevel hvert år. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja man føler sig lidt snydt med år uden vinter- Men vi har jo 1½ måned at løbe på så mon ikke det lykkes? og 20cm sne rækker fint til mig:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Vinter og vår i samme døgnet?! Dette er jo nesten som her i Bergen :-)) Endelig fikk vi godvær og sol! Herlig selv om blomstene ikke var like glade.. Men de tåler det jo fodt så pytt sann :-)) Ha en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja lidt Bergen er der vel over det - men udsigten her er lidt kortere:)
      Planterne skal nok klare sig, men lidt vinter ville være godt til skadedyrene - liljebillerne og dræbersneglen - de måtte godt rådne nede i jorden!

      Ha en dejlig uge du med

      Slet
  6. Ja jeg krydser fingre for et lækkert hvidt snedække ...meeen der er ikke noget i sol og måne der tyder på det her i haven lige pt. Skønne forårsbebudere du har på vej....de lyser op på en våd og grå januardag :0) Godt Nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe

      Og godt nytår ja:)
      Sne ville bare være godt, det der kom idag smeltede med det samme. Og fra mandag næste uge tror de på omslag til varme igen.
      Vi får se!
      der er rigtig meget at glæde sig til:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Det ser jo rent vårlig ut, bortsett fra det siste skumle bilde.
    Her er nå godsakene gjemt under 1/2 m snø.
    Ha en fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Våren er ikke langt væk nej - og vi glæder os!
      Dejligt med ½ meter sne - det er mange år siden at vi havde det her i DK...

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...