søndag den 17. juli 2016

Græsplæne eller blomstereng



Jeg slår græs heroppe, der hvor jeg går.
Jeg undgår at myg og knot flyver op, og at hugormen bliver skræmt, når den søger skjul lige der, hvor jeg går.

Det er noget af det første jeg gør når jeg kommer herop.

Sådan ser det ud da jeg kom:

Og midt i det hele er der kommet en lille blomstereng:
Jeg får stort set kun slået græs en gang hver 4 uge, så blomsterne, de når at vokse til.
Og på sigt er der partier jeg vil slå endnu mindre. Blomsterengen vil blive fast.

Men der er vi ikke endnu.

Udsigten fra 1sal nu i morgensolen:

En enkelt blomst har holdt stand:


Hvad mon du er for en?


20 kommentarer:

  1. Almindelig brunelle hedder den kønne lille blomst, som vi også har i græsplænen. Kontrasten mellem klippet og uklippet græs holder jeg meget af.Er der skovflåter deroppe? Dem har jeg haft en rigtig dårlig oplevelse med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Almindelig brunelle, så er den på plads:)
      Ja, der kan være skovflåter her - de kommer med rådyr der kommer sydfra - de hårde vintre her gør at de ikke som sådan bliver permanente...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Har du hoggorm hos deg? Skrekk og gru... ;)
    Vakkert med blomsterenger, og de finnes jo nesten ikke mer. I dag blir jo det meste klippet.

    Blåkoll på norsk, Prunella vulgaris på latin. Jeg har den i gressplenen her og den blomstrer så fint selv om den blir klippet.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, der er hugorm her - de hugger nu ikke, men flygter hellere:)
      Blomsterenge er blevet mere sjældne, men de er bare så fine der hvor de er!

      Blåkoll, super! Og brunört på svensk, efter at jeg har bemærket den ser jeg at den vokser mange andre steder også.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  3. Hvor ser der hyggeligt ud. Brunelle findes jo også i en haveudgave både i blålilla og hvid og vist også i lyserød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita

      Jamen her er da også totalt hyggeligt!
      Ser der også er hybridder mellem forskellige Prunella. Og en storblomstret Prunella grandiflora.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det var godt at se lidt mere til haven end bare et enkelt bed. Så kan vi bedre se, hvordan det ser ud. Det er fint med en blomstereng, sådan en er der i nærheden af os, på skiltet står der: Tænk på en landmand. Der er mange fine blomster imellem.
    Brunellen kender jeg godt, men kendte ikke navnet.
    Hyg dig deroppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, der er god udsigt oppe fra 1sal.
      Festligt skilt!
      Der blev vi begge lidt klogere:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. Flot udsigt...og rart at se noget mere af haven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      tak tak:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Flot blomstereng. Det lyder som en løsning som både tilgodeser mennesker og dyreliv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det prøver jeg meget på - Det hele heroppe skal jo kunne klare sig selv i lange perioder

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Der ser da rigtigt skønt ud deroppe i din svenske have. Dejligt at se et billede af hele haven..der er da rigeligt græs at slå. Når nu det bliver til blomstereng imellem besøgene, er det vel næppe en r..skubber du klarer det med :o))
    Kunne du ikke se om du kunne få et billede af en hugorm ? det er mange års siden jeg har set sådan en.

    Rigtig dejlig aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Linda

      Det er nu ikke hele haven - med som dert ser ud fra mit nordvendte vindue:) Hvalbedet ligger på den anden side.
      Har skam en håndskubber - det ser pænere ud efter den - men når græsset er højt har jeg en stærk og bred rotorklipper, den er på 6 heste.
      Jeg opsøger jo ikke hugorme, og opdager de mennesker flygter de, og er hurtigt væk - men vil da huske dit ønske:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Semester i Sverige förstår jag, vilken vacker natur! Språkförbistring igen för min del men jag tror att du funderar över om naturen skall få lite mer att säga till om. Det finns inget vackrare än en blomsteräng som fått växa fram av egen kraft, de är sällsynta numera men så oerhört viktiga för alla flygande insekter. Ibland har jag dåligt samvete för att vi våldfört oss på naturen när vi gjort vår trädgård men på andra sidan av huset har vi stora blomsterängar till glädje för alla de som livnär sig på och är beroende av blomsterängar.

    Ha det så skönt i din vackra natur och nu är det vackert väder på gång!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det är helt rätt - När där kan gå månader mellan det att jag är här.
      forsöker jag göra så mycket som möjligt i trädgården, med naturen och inte emot.

      Ja vädret är fint - hoppas inte det blir för varmt längre fram på veckan!

      Ha det skönt du med

      Slet
  9. Et smukt kig over haven:) Ha en dejlig sommerdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ingvill

      En dejlig sommerdag til dig med!

      Slet
  10. Hej Karsten! Ser ut som en riktig sommaroas.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Javisst :)

      Ha en fin ny vecka

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...