onsdag den 28. december 2016

Årets striber



Efterhånden er her så mange striber, af der kan komme et helt tema ud af det. Ja, jeg har 7 forskellige, og selvom en af disse markante striber er kandidat til titlen som årets rose. Så kommer idag alligevel årets stribede roser. 

Og lad os begynde med den klassiske:


Rosa gallica var. officinalis 'Versicolor'
Ja, Rosa mundi - Den oprindelige, legendariske flotte sag. En spontant opstået variant af Rosa galica, der egentlig retteligen nu hedder:  Rosa gallica var. officinalis 'Versicolor'. 
Den adskiller sig markant fra de senere stribede roser, ved at selve dens striber skyldes et virus, og hvis man fjerner dette virus har man en ret normal Rosa galica. Så nok er dens modtagelighed for dette virus genetiskt bestemt, men det er er ikke den direkte årsag. Det er mig bekendt heller ikke lykkedes nogen at krydse det stribede videre med denne som udgangspunkt.

Det er det derimod for alle de efterfølgende roser.

For fælles for alle de stribede er at de indeholder gener fra en bestemt Rosa chinensis  - altså lige netop bortset fra Rosa Mundi.
Og det var netop da de remonterende kinesiske roser blev introduceret (under alle mulige navne) at det myldrede frem med nye kryds og også remonterende stribede.
Idag er de fleste jo glemt. Men i den første bølge var der også enkelte holdbare, lad mig nævne: "Commandant Beaurepaire". "Honorine de Brabant" og "‘Ferdinand Pichard".

Her er det "Honorine de Brabant" -Rémi Tanne 1916-:
De stribede roser har i en lang periode været umoderne og upåagtede. Men det har så sandelig ændret sig nu. Der er en ny bølge af imponerende striber på vej.

Jeg har foreløbig haft 5 af de nye i blomst.


"Alfred Sisley" -Georges Delbard  1998-  noget mildere i det røde, en superflot rose!


"Maurice Utrillo" -George Delbard 2004- det hvide har her yderligere en flot varm tone.


"Summer lodge" -Pierre Orard 2007-  En superlækker rose, sund og livsglad!

Og så den der var med i opløbet om at blive årets rose:
"Marc Chagall" -Georges Delbard 2013/2014
Her er det stribede mere afdæmpet og kombineres flot med at rosen yderligere er tofarvet, med en rosa tone yderst på kronbladene.

Delbard er nok den europæer der har gjort sig mest gældende indenfor striberne.

Vi får lige et billede til:
Ja, hvad skal man sige. Flot er den her, nyudsprunget i morgensolen tilbage der i august.

Mit nedslag fra dengang er årets mest sete, og det får rigtig mange besøg fra Frankrig og Belgien. Mindst en 20-30 om ugen, så stille og roligt haler det ind på min hidtidige nr 1 - "You're fired". Morsomt hvis Chagall slår Trump og Dalby af pinden, inden den ene af dem, bliver indsat som Præsident!

Og mens vi nu er i Amerika:
"Oh Wow!" -Tom Carruth 2009-
Nok den mest markante af de stribede, og som vi kender det fra Carruth: Sunde og sprudlende glade roser. Roser der gør opmærksom på sig selv, og på den gode måde!
Jeg har ikke vist den tidligere, så vi napper lige et billede til:
Det er markant at så meget af den egentlige nytænkning og skaberlyst på rosenområdet foregår i Amerika. Se bare her hvordan Jim Sproul har fået anlæget for striber kombineret med Hulthemia øjet. Imponerende!

Det var så årets striber.

Smag og behag er heldigvis forskelligt. Men har du en favorit? Så hører jeg gerne om det!

Dette var første nedslag i min årskavalkade. Næste kommer nok først i det nye år.

Jeg ønsker alle et dejligt nyt år!





26 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Flotte stripete roser! Alle er flotte på sin måte, men min favoritt i dag blir 'Marc Chagall' Så nydelig den er! Den minner om 'Peace' i fargene på det øverste bildet av den.

    Gleder meg til fortsettelsen av kavalkaden!

    Ønsker deg et riktig godt nytt (hage)år! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, jeg havde næsten regnet med at Chagall blev din favorit. Den er også ualmindelig gennemført lækker!

      Du må også have et rigtig godt nyt år:)

      Slet
  2. The roses you are sharing are all so beautiful. I have O Wow in my little garden and I can say it's a great one.
    Wishing you a Rosy and Healthy 2017.

    SvarSlet
    Svar
    1. Goodmorning Marijke

      I totally agree with you:)

      And a happy new year to you too

      Slet
  3. God morgen Karsten
    Et herligt indlæg som jeg sidder og smiler lidt af her til morgen, interessant hvis dit indlæg kan slå Trump indlægget af pinden :) det er ellers svært. O Wow er rigtig flot, men jeg tror, jeg går med Marit, det havde du nok også regnet med.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Lisbeth

      ja det ville da være morsomt. Og det lader til at være ægte have interesserede, der giver trafikken, ikke pyntefolket eller russiske robotter:)
      Ja, det havde jeg da måske regnet med - Det eneste negative jeg kan sige om Chagall er at den kun blomstrede en gang for mig. Det er første år, så jeg regner med at se masser af blomster i det nye år!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Russerne er helt væk hos mig nu, men hvordan ser du, om de er ægte have interesserede?? Kan du ikke give et kursus i at forstå tallene på status?? Måske som et indlæg?
    Dejlig dag til dig med

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu ret simpelt, de kommer drypvis, og ikke i en stor robotklump, de bruger forskellige browsere, og så går de efter dette specifikke nedslag. Det normale er jo at man kommer ind på det nyeste, og er det interessant kiggere man sig lidt rundt. Tror nogen har refereret til mig på et eller andet forum dernede. Blot savner jeg jo at de også kommenterer for at få det endeligt bekræftet...

      Slet
  5. Et lækkert indlæg! Jeg nød de smukke billeder, de sprøde blomster og din passion for de stribede.

    SvarSlet
  6. Hej Karsten!

    Jag har ingen kunskap om rosor men läser med stor behållning ditt inlägg om rosorna, kunskap och humor, det gillar jag!

    Och jag noterar, om jag uppfattat det rätt att avvikelsen kommer av ett virus. Så är det i växternas värld att det ofta är någon brist eller sjukdom som ger upphov till nytt utseende, dvärgväxt eller något annat som avviker från arten.

    Och min favorit blir "Summer Lodge" som du beskriver som sund och levnadsglad, viktiga egenskaper för alla växter.

    Ett riktigt Gott Nytt År Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, hos "Rosa Mundi" är det ett virus. Men hos alla de andra är det rent genetiskt. Ibland är det en fördel för en växt att se sjuk ut. Den blir inte uppäten:) Det kan förklara variegata (strimmor och fläckar) hos ex Hosta.

      Ja "Summer Lodge" kan jag värkligen rekomendera!

      Ett riktigt Gott Nytt År till dig med!

      Slet
  7. Hei Karsten. Dette var et fint temainnlegg, nydelige roser med spennende farger og striper. Slike innlegg er supre på denne tiden av året når hagefolket sitter og drømmer og planlegger utvidelsene og nyinnkjøpene. Jeg skulle gjerne hatt flere roser i hagen, men må først få opp et høyere hagegjerde. Takk for et fint hagebloggår! Gleder meg til nye nedslag i 2017, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja det er jo netop nu der er mulighed til at fundere, så det gør vi:)

      Selv tak for dette år!

      Ha en dejlig nytårshelg

      Slet
  8. Smukke roser - det må siges. :)
    Godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Ja, ikke? :)

      Godt nytår til dig med!

      Slet
  9. *sighs of admiration and envy* :)
    Gorgeous roses and gorgeous photos of them!
    Godt nytt (hage)år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Sara

      Thank you!

      Gott nytt år och -Happy gardening!

      Slet
  10. Vackert inlägg och nån favorit är omöjligt att välja.
    Gott Nytt År
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Tack Tack - Min egen favorit blir olika värje gång:)

      Gott nytt år!

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Många fantastiska rosor. Marc Chagall blir min favorit för de fina milda färgnyanserna. Summer Lodge är ovanlig i färgen, och dina fotografier gör dem alla rättvisa. Så fina.
    Önskar dig ett fint 2017.
    Gott Nytt År!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, Chagall är nog favorit hos många, Summer Lodge hos andra!

      Tack för 2016 och Gott Nytt År!

      Slet
  12. Spennende innlegg og så mange nydelige stipete roser, jeg blir helt blank i blikket jeg.. Rosa Mundi har jeg selv men ser at jeg nok må utvide samlingen av de stripete ja...
    Min favoritt blant dine års striper er uten tvil "Oh Wow!" For en fantastisk rose!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Oh Wow! Burde være til at få, Carruth lader til at stå foran sit gennembrud her i Europa, jeg har tilklige sat den ved huset i Sverige, også der trives den!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  13. Et flot nedslag om stribede roser!! Sekv er jeg vild med det. Jeg var i den jydske rosepark, der det er en række med striber. Snak om eye candy!! Jeg noterte mig navnene på alle de stribede. Rene slik-butikken!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Tak tak - ja dejligt med en sådan park! De har over 225 forskellige roser, med hovedvægten på det historiske, Austin og Poulsen roser. Man kan måske håbe at de fremover tør tage lidt større chancer...?

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...