torsdag den 14. september 2017

På træk



I en pause i regnen kom de flyvende.

For de er på træk.

Væk fra regn og mørke - og ja, en sommer der ikke var varm nok til dem.

Jeg snakker selvfølgelig om admiralen -Vanessa atalanta-:
Før var den her kun som solister, men nu kommer de flyvende nordfra i store mængder, de hviler sig lige og så er de på vej igen. De er på vej til områderne omkring middelhavet. 

I de sidste mange år har vi ellers haft en sådan varme at hovedparten af dem faktisk valgte at blive, men sådan skal det ikke være i år. Eller ja, måske ved de noget om vinteren vi andre kun kan gætte om? Eller er det blot den aparte sommer, der har vækket deres instinkter?

Sådan filosoferer jeg, mens jeg ser efter frø. Og ja, der er nogen uventede:
Paeonia mascula spp triternata, den havde jeg ikke regnet med allerede første år. Men 4 uventede frø er alletiders!

Også en enkelt rockii giver endnu et frø, her er der ikke meget at gøre godt med!

Så ser næste bedre ud:
Paeonia delavayi var lutea så jeg ikke i blomst, for jeg var i Sverige, men der er lovende frøkapsler! Jeg er iøvrigt ikke sikker på artsbestemmelsen, fordi den er helt stationær, alle stængler kommer fra samme sted - Og det der kendetegner alle P. delavayi er at de har udløbere. Jeg har mit eksemplar mistænkt for at være den nært beslægtede Paeonia ludlowii...

Og mens vi er på de kanter er der lige en koreansk fætter:
Mit gæt er at dette er Tricyrtis dilatata?
Jeg købte den unavngivet på plantemarkedet, og har du et andet bud, så hører jeg det gerne!

Så fik vi alligevel en blomst, men den mest farvestrålende kommer en gang til:
Idag bliver der ikke fløjet langt, det styrter ned. Vi har fået 24mm i de sidste 24 timer. 

Men imorgen lover de vekslende med sol!




26 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så vakre bilder av admiralen! Jeg synes at den også har så fint latinsk navn :)

    Jeg håper ikke det er slik at vi får en kald vinter. Dine observasjoner er intressante, men håper ikke de drar sydover alle sammen nettopp pga. det! Det siste jeg ønsker er en kald vinter ;)

    Fine peonfrø! De ser så utrolig sorte ut :)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      De sad helt stille admiralerne, så jeg havde god tid til at stille skarpt.
      Jeg tror det er sommeren der har været kølig. Men jeg vil da gerne have en kold vinter, fra den 23 dec til engang midt i februar:)

      Pæonfrø er faktisk ualmindelig flotte, ærgerligt at der ikke bliver så mange i år!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Sjovt nok er det ved at være fjorten dage siden, admiralen besøgte os i massevis. Frøstandene minder rigtig meget om dem, jeg ser på ludlowii.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Men i havde det vist også køligt og vådt før det kom til os?

      Ja, meget tyder på at det er ludlowii, det er helt ok!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Tenk at de små sommerfuglene skal flagre helt til Syden...
    Litt av noen frø!
    Lekker Tricyrtis!
    Ønsker deg en fin kveld, og oss alle bedre vær

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja de er ligesom de amerikanske monarck sommerfugle.
      Lidt har også ret - jeg fik trods alt lidt frø!

      Vejret må vi tage som det kommer - og med godt humør:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  4. Hej Karsten
    Ja sommerfuglene har ikke haft gode vildkår i det sidste døgn. Regnmåleren sagde 21 i morges, da jeg tømte den, og til aften inden sidste byge var der 10 mere, så nu er tørken for alvor afblæst og det siger svup svup når vi går.
    Jeg har ikke nået at se efter hverken sommerfugle eller frøstande i dag, lad os håbe det bliver muligt i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej de bryder sig bestemt ikke om regn sommerfuglene!
      Ja det svupper rigtigt - og ens fodspor kan ses længe efter.
      Ja imorgen lover de flot aftensol!
      En fin mulighed for at grille lidt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten. Hvert år har det vært mange sommerfugler her, men ikke i år. Bare noen få. Håper ikke på en kald vinter. Flotte frø. La oss nå håpe at vi får flott vær alle sammen. Det trenger vi. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det har været et meget vanskeligt år for sommerfuglene. tror det er derfor de drager sydpå - og ja vi skal da have en indian dummer!

      God helg til dig med!

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Fina bilder på Amiralen. Har funderat var de är, då de inte synts till här. Trevligt att de mellanlandade hos dig. Spännande bilder på fröna.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja det var kul. Och de är så trötta så de inte flyger när man går nära!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  7. Kul med frön på ssp. triternata - den har jag inte :) Tittade vilka Tricyrtis jag hade, har en som liknar, men det var en annan art. I år har till och med jag sett vackra amiraler i bland växterna :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja det är kul - jag har redan sådd dem alla!
      Här var nästan inga amiraler före dessa flyttfjärillor kom:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  8. Nå, det er hos dig Admiralerne er...! Her har der nemlig kun været ganske få. Og få i det hele taget få af alle sommerfugle. Ærgerligt, for de er så smukke og en væsentlig del af min sensommerfornemmelse. Fornemmelsen bygger på andre år end 2017: Flagrende sommerfugle, stille lunt vejr og lav sol. Som i dag faktisk - men nul sommerfugle.
    God weekend. Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbetj

      Ja, pludselig er de her, de flyver op når jeg går gennem haven.
      men ellers har det været som du siger - håber ikke det bliver en fast tendens...!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Som vanligt - jag suckar över dina otroliga bilder både av fjärilar och frökapslar. Du tar väl tillvara pionernas frön?

    Oj, så mycket regn ni fått. Vi har haft väldigt sköna dagar den senaste veckan, idag kom en störtskur på 10mm bara på en kort stund, det var som om himlavalvet öppnade sig.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja dessa frön kom i jorden idag - där är för få till at ta dem med i någon "frölista".

      Ja idag kom där blygsamma 3mm.
      Bra med de 10mm till dig - de behövs!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  10. Beautiful photos of nature !!
    I also see these butterflies in my garden!
    Greetings

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Ela

      Thank you!
      Yes i can see that - visiting your fine blog:)

      Have a great weekend!

      Slet
  11. Fina närbilder! Fjärilarna har minskat, Amiralfjärilen har jag tyvärr inte sett till här på flera år. Första bilden med fröna ser ut som en gapande orm med huggtänder, häftig bild!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malin

      Den stora boven här tror jag är användandet av de systemiska pesticider. De går direkt in i blommornas honung och pollen.....
      Ja fantastiskt med sådanna motiv:)

      Nu vil jag besöka din blogg!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  12. Smukke sommerfugler!! Det er interessant at de overvintrer noen år. Men at de vil bli middelhavsfarere etter denne sommeren, det bebreider jeg dem ikke. Jeg flyver heller med:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      ja det gør de hernede - og vi ved jo ikke hvordan vinteren bliver - men hvis tendensen fra sommeren fortsætter så bliver den lang, våd og kølig.

      Ha en dejlig helg

      Slet
  13. Så fina bilder. Jättefina fröhus du har. Just Admiralerna brukar komma i stora mängder här också på hösten.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Tack!
      Jag tänker de Amiraler du ser också är på väg söderut:)

      Ha en trevlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...